Islamic Widget

Tuesday, October 01, 2013

Tips Bersedekah semasa haji


Tips Bersedekah semasa haji
Assalamua'laikum,
 
Anda boleh menukarkan wang Saudi Riyal di mana-mana Money Changer ketika di sana. Tukarkan kepada wang satu Saudi Riyal. Setiap kali anda ke masjid, di hotel atau semasa melontar di Jamrah, anda akan bertemu dengan pekerja-pekerja cleaner. Keluarkan duit tersebut awal-awal, jangan keluarkan duit depan mereka. Terus dekati mereka dan masukkan ke dalam poket mereka atau bersalam dengan mereka sambil letakkan wang di tangan. Ini kerana pengalaman saya dan ramai Jemaah yang lain, jika terang-terang bersedekah, maka ramailah yang akan mengerumuni anda. Terutama kanak-kanak. Anda mungkin bukan orang kaya, tetapi anda berhak untuk bersedekah setiap kali sebelum melakukan ibadah. Kerana itu biarpun anda bersedekah 1 Riyal, tetapi anda dapat melakukannya banyak kali. Contoh, budget anda untuk bersedekah, 4 Riyal setiap hari. Semasa masuk masjid sebelum subuh, sedekahlah 2 Riyal, selepas solat Subuh, 2 Riyal. Bermakna anda dapat bersedekah hampir setiap Subuh dan setiap hari. Dan anda memulakan kehidupan harian anda dengan satu ibadah yang paling mulia....Insyaallah. Nampak kecil, tetapi Insyaallah besar di sisi Allah.
 
Al-kisahnya semasa saya di Mekah, Melontar di Jamrah dan ketika di Madinah, saya bertemu dengan sekumpulan kanak-kanak yang meminta sedekah. Ada salah seorang dari mereka yang sedikit menarik perhatian saya sewaktu baru tiba di Mekah. Beliau seorang budak perempuan mungkin berbangsa Arab Badwi (kerana berkulit gelap). Kedua-dua tangannya kudung. Dilehernya tersangkut satu uncang untuk duit sedekah. Saya pun terus memasukkan wang ke dalam uncang tersebut atas dasar simpati. Kemudian pada suatu hari yang lain saya terserempak dengan kanak-kanak perempuan cacat tersebut. Saya hanya memerhatikan sahaja tingkah laku kanak-kanak tersebut. Tiba-tiba seorang jemaah lelaki menghampir kanak-kanak tersebut. Jemaah lelaki tersebut memegang tangan kanan kanak-kanak yang kudung itu. Tanpa disangka-sangka, tangan kiri kanak-kanak cacat itu memegang tangan jemaah lelaki berkenaan. Jemaah lelaki itu terus bersuara "Haram! Haram! Haram!" kata beliau. Rupa-rupanya kanak-kanak perempuan itu tidak cacat......
 
Ketika saya di Madinah, saya tidak pasti kanak-kanak perempuan yang saya lihat di Mekah itu adalah sama dengan kanak-kanak yang saya temui di Madinah. Tetapi cara modius operandi yang digunakan sama. Kudung kedua-dua tangan dan ada satu uncang duit di lehernya. lalu saya menghampiri kanak-kanak tersebut, lantas memegang tangan kirinya. Dengan pantas beliau menepis tangan saya dan berlari pantas menyelinap dicelah-celah jemaah haji yang lain. Benarlah mereka seolah-olah ada satu sindiket meminta sedekah di sana. Kerana bimbang ada konco-konco atau agen-agen kanak-kanak itu yang memerhatikan saya, pantas saya pun sama menyelinap dicelah-celah jemaah haji dan bersembunyi di hotel...he he he...berlagak berani tapi penakut....Itulah Al-kisahnya....
 
Wassalam
 
Paklang

No comments: