Islamic Widget

Wednesday, November 02, 2011

Peringatan



PERINGATAN :

Sekiranya ditakdirkan oleh Allah, tidak diberikan kesempatan berwukuf, kerana masalah pengangkutan atau kesihatan dan sebagainya, ini akan menyebabkan pekerjaan haji tidak sah. Maka anda jangan tanggalkan kain ihram, anda masih tetap didalam ihram. Tetapi anda hendaklah kembali ke Mekah, lakukan Tawaf, Saie dan bertahallul dahulu. Dengan selesai anda bertahallul maka anda bebas dari pantang-larang ihram. Namun pekerjaan haji anda tel;ah terbatal kerana anda tiada kesempatan untuk berwukuf. Untuk keterangan lanjut anda hendaklah berbincang dengan pihak Tabung Haji bagi mendapatkan keterangan yang lebih jelas.

PERINGATAN : TAWAF HAJI (IFADAH) HANYA BOLEH DILAKUKAN SELEPAS WUKUF DAN SELEPAS MALAM 10 ZULHIJJAH. SEBELUM WUKUF TIDAK SAH TAWAF.

PANDUAN MENGHINDARKAN BATUK MELAMPAU





-          Kurangkan mandi.


-          Mask adalah satu keperluan. Jadikan ia dua lapisan.


-          Gunakan pakaian bersesuian, contohnya musim sejuk, gunakan penutup kepala, sarung tangan, sarung kaki tebal dan skaf di leher atau serban.


-          Bawa ubat-ubat batuk seperti Hacks, Strepsil, Vicks dan lain-lain.


-          Kurangkan minuman sejuk dan bergas.


-          Minum madu dan sedikit minyak Habatussauda (2 botol ubat batuk belum tentu dapat memulihakan batuk).


-          Gunakakan air mineral yang diberi bersama nasi bungkus untuk minuman. Atau boleh dibeli di kedai dengan harga 10 SR.

No comments: