Islamic Widget

Tuesday, October 01, 2013

Tips berbaik dengan pekerja hotel semasa haji




Assalamua'alikum,
 
Di hotel kami memang membina hubungan sesama Jemaah jiran bilik hotel. Kami makan bersama dan kami pergi masjid juga bersama. Bersembang-berbual dan bertanya khabar. Begitu juga dengan pekerja hotel yang rata-rata berbangsa Bangladesh. Malah kami beruntung kerana kami mendapat seorang pemandu teksi Bangladesh yang pernah bekerja di Pulau Pinang selama 5 tahun. Beliau dengan sukarela sedia menghantar kami ke mana sahaja yang kami ingini. Cuma kerana kekangan masa dan fulus kami hanya sekadar menyimpan sahaja nombor telefon beliau yang bernama Said. Emak kami pula suka bersedekah buah-buahan kepada pekerja hotel. Hikmahnya....semasa kami di Mekah kami menginap ditingkat dua hotel...maka ok lah juga  tak tinggi sangat. Tetapi ketika di Madinah kami menginap di tingkat 8. Memang sukar. Berebut-rebut menaiki lif. Saya mula mencari idea. Akhirnya saya bertemu seorang pekerja hotel yang mengajak saya menaiki lif khas pekerja hotel... Alhamdulillah. Selepas dari itu kami mudah turun dan naik ke hotel, tanpa perlu 'menipu lif'. Apa itu 'menipu lif'? Di sana anda akan faham. Ada Jemaah yang tinggal ditingkat yang tinggi, akan menaiki lif yang turun ke bawah dari tingkat satu. Bermakna ketika lif buka di tingkat satu mereka akan masuk memenuhi lif. Apabila lif turun ke tingkat Ground Floor, lif sudah penuh.....
 
Al-Kisahnya...
Suatu hari kami menaiki teksi yang pemandunya warganegara Bangladesh. Setelah bertanyakan harga tambang dan kami setuju dengan tambang yang ditawarkan, saya terus masuk ke dalam teksi tersebut dan duduk di kerusi bahagian hadapan. Kemudian barulah Ucu dan yang lain masuk dan duduk di bahagian belakang. Pesan dari dulu kini dan selamanya oleh jemaah-jemaah haji ialah ketika masuk ke dalam teksi, biar lelaki yang masuk dahulu kemudian baru perempuan. Kalau keluar teksi pula pastikan perempuan pula yang keluar dahulu. Dan inilah yang sentiasa kami amalkan sepanjang kami menaiki teksi di Mekah. Walaupun ini Tanah Haram namun segala kemungkinan boleh berlaku tanpa kita jangkakan. Sedang saya mengelamun dan melihat-lihat sekitar bandar Mekah, saya disapa oleh pemandu teksi tersebut.

            “Anta Malazie?” tanya beliau.

            “Na ‘am, ana Malazie,” jawab saya.
            “Haji?” tanya beliau lagi.
            “Na ‘am,” jawab saya sambil memandang tepat kemukanya.
            “Penang?” antara dengar dengan tidak.
            “La’, Kuala Lumpur,” jawab saya tersenyum sambil menoleh ke arah Ucu. Sekadar ingin memberitahu Ucu bahawa saya juga boleh berbahasa Arab.
            “Saya kerja Penang dulu,” tiba-tiba pemandu tersebut berbahasa Melayu.
            “Oh! Pulau Pinang?” tanya saya pula terkejut.
            Kami di dalam teksi tersebut semakin seronok apabila mendapati beliau boleh berbahasa Melayu. Emak, Uda, Sobah dan Ucu kedengaran berbisik-bisik di belakang. Mungkin mereka juga tidak menyangka pemandu tersebut pernah bekerja di Pulau Pinang.
            “Berapa lama kerja di Pulau Pinang?” semakin seronok pula saya bertanya.
            “Lima tahun,” jawab beliau.
            “Sudah kahwin?”
            “Sudah,”
            “Berapa anak?”
            “Empat,”
            “Isteri duduk di Bangladesh?”
            “Tidak, sini duduk,”
            “Berapa lama bawa teksi di Mekah?” perbualan kami semakin rancak.
            “Empat tahun,”
            “Sudah buat haji?”
            “Sudah, 2 tahun dulu,”
            “Ini teksi sendiri punya?”
            “La’, la’, ini sewa sama syarikat,”
            “Berapa bayar satu hari?”
            “60 Riyal, sini Arab susah cari makan, Malaysia senang,”



No comments: