Islamic Widget

Monday, September 19, 2011

Inikah Ramadhan Terakhirku ?

 

Kekadang bila usia semakin menjengah senja ini hati sesekali bersuara....apakah ini Ramadhan terakhirku...jika ini adalah Ramadhan terakhir ku, apakah aku telah mengisi kelangsungan rahmat yang ada pada Ramadhan dengan kewajaran yang tuntas atau sekadar mengisi ruang menggenapkan sebulan Ramadhan...entahlah...moga Allah menilai Ramadahanku ini dengan pandangan RahmatNya...dan sesekali hati berdetik....bukankah bagus dan baik sekali kalau aku tahu ini adalah Ramadhan terakhirku, kerana itu aku sudah pasti tidak akan meninggalkan walau sesaatpun Rahmat Allah yang menaungi Ramadhan kali ini. Bahkan akan ku telusuri setiap malam-malam terakhir mu Ramadhan dengan sujud syukur, tunduk tafakur, taubat dan nasuha yang ku hiasi sepanjang malam hingga nyingsing fajar.....entahlah...moga Allah Meredhaiku dan Merahmatiku....dan sesekali hati merayu....jika ini adalah Ramadhan terakhirku, berikan padaku ya Allah, satu saat yang dapat kukucup Rahmat dan RahimMu dalam wangian LailatulQadarMu....aku terlalu rindu menghirup debu Arafah, dinginnya Muzdhalifah, keletihan menuju Jamrah, berlari di perbukitan Safa dan Marwah serta mengucup Hajar Aswad.....Jika ini adalah Ramadhan terakhirku, berikanlah padaku satu saat untuk aku sujud di sisi mimbar Raudhah, kerana aku terlalu rindu dengan Rasulullah, berikan aku kesempatan terakhir ini untuk mengucap salam pada awan bumi rahmat HaramainMu....Jika inilah Ramadhan terakhirku.....sampaikan salamku pada seluruh isi alam bahawa aku adalah hambaMu yang terakhir mengisi Ramadhan ini dengan keampunanMu....amin...A.H.Zamansuria 27 Ramadhan 1432H

No comments: