
Dari Kuala Selangor ke Petaling Tin kemudian ke Kampung Pinang Tunggal yang dipecah dua kepada Kampung Seri Pinang. Berpindah ke Kampung Pasir Lama kerana projek perpindahan setinggan selama 2 tahun lebih di rumah panjang. Berpindah semula ke Taman Seri Sentosa pada 27.3.1988
Thursday, September 16, 2010
Tuesday, May 18, 2010
Cili api cili padi
mari dimasak tempoyak jering
Kenapa badan semakin berisi
sebab tak larat nak berjoging
Kenapa badan semakin sihat
sebab paklang rajin berjoging
Itulah akibat tak dengar nasihat
sampai perut kena stering
akibat malas asyik termenung
itu resam sikap cik Latif
jangan disalah ibu mengandung
kalau susah nak masuk lif
Thursday, May 13, 2010

Bukan Tidak Ada
Hari ini tidak ada susu dik, abang tidak ada duit hendak beli susu…
Air ini pun abang ambil dari air paip dekat mesjid seberang jalan tu.
Kau tidur dulu lah dik…
Mungkin sebentar lagi ada orang akan datang
Yang punya hati
Yang punya perasaan
Yang punya kemanusiaan
Sudi meletakkan sekeping dua duit syiling atau kertas
Atau mungkin hanya melirikkan mata jengkel mereka
Menahan muntah dan loya melihat kita…
Sabarlah dik…
Abang tahu kau lapar….
Tapi abang tak ada duit hendak beli makanan
Kau tidurlah dulu
Nanti sekejap lagi abang akan ke sana
Sebelum anjing dan kucing datang…
Di situ mungkin ada cebisan roti atau nasi untuk kita
Sabarlah dik
Kau tidurlah dulu…
Ahhh…abang juga letih dik…
Lelah mendukung kau yang tidak mampu berjalan
Entah mana kau hilangkan kasut yang tinggal sebelah
Tetapi tidak mengapa, sekejap lagi
Abang akan carikan kau kasut lain
Walaupun tak sama
Tapi cukup untuk mengalas tapak kakimu dari terluka
Dan abang tidak lagi perlu mendukungmu…
Ahh…abang juga letih dik…
Biarlah kita tidur saja di sini
Mungkin ada yang bersimpati
Membawa kita pergi dari sini
Kerana abang tahu
bukan tidak ada yang simpati
bukan tidak ada yang mengerti
bukan tidak ada yang sudi
membantu kita sebagai makhluk Ilahi
Cuma mereka geli
Geli melihat badan kita yang berdaki
Paklang
Hari ini tidak ada susu dik, abang tidak ada duit hendak beli susu…
Air ini pun abang ambil dari air paip dekat mesjid seberang jalan tu.
Kau tidur dulu lah dik…
Mungkin sebentar lagi ada orang akan datang
Yang punya hati
Yang punya perasaan
Yang punya kemanusiaan
Sudi meletakkan sekeping dua duit syiling atau kertas
Atau mungkin hanya melirikkan mata jengkel mereka
Menahan muntah dan loya melihat kita…
Sabarlah dik…
Abang tahu kau lapar….
Tapi abang tak ada duit hendak beli makanan
Kau tidurlah dulu
Nanti sekejap lagi abang akan ke sana
Sebelum anjing dan kucing datang…
Di situ mungkin ada cebisan roti atau nasi untuk kita
Sabarlah dik
Kau tidurlah dulu…
Ahhh…abang juga letih dik…
Lelah mendukung kau yang tidak mampu berjalan
Entah mana kau hilangkan kasut yang tinggal sebelah
Tetapi tidak mengapa, sekejap lagi
Abang akan carikan kau kasut lain
Walaupun tak sama
Tapi cukup untuk mengalas tapak kakimu dari terluka
Dan abang tidak lagi perlu mendukungmu…
Ahh…abang juga letih dik…
Biarlah kita tidur saja di sini
Mungkin ada yang bersimpati
Membawa kita pergi dari sini
Kerana abang tahu
bukan tidak ada yang simpati
bukan tidak ada yang mengerti
bukan tidak ada yang sudi
membantu kita sebagai makhluk Ilahi
Cuma mereka geli
Geli melihat badan kita yang berdaki
Paklang
Saturday, February 27, 2010
MAULIDUR RASUL 2010 /1431 HIJRAH
Bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul, 27 February 2010, Mesjid Imam At-Tarmizi, Seri Sentosa, Jalan Klang Lama tidak
ketinggalan mengadakan be
berap
a program
untuk turut 

meraikan hari kelahir
an Rasulullah S.A.W. te
rsebut. Diantara program yang telah diadakan ialah perarakan selawat yang bermula jam 9.00
pagi dari perkarangan mesjid, melalui jalan besar perumahan
Seri Sentosa. Perarakan disertai oleh hampir lebih 500 orang yang terdiri dari penduduk-penduduk sekitar Taman Seri Sentosa, PEKIDA dan Persatuan India Muslim, Taman Seri Sentosa. Kemeriahan sambutan Maulidur Rasul tahun ini disemarakkan lagi dengan kedatangan wakil Menteri Wilayah Persekutuan dan YB Lembah Pantai. Perarakan tamat sekitar jam 9.45 pagi disusuli dengan ceramah perdana dari beberapa orang tokoh agama antaranya saudara Ann Wang Seng. Smoga sambutan yang sebegini bersemangat dari seluruh ahli kariah penduduk Taman Seri Sentosa, dapat menggerunkan anasir pengkhianat yang cemburu dengan perpaduan kaum di sini sejak berpuluh-puluh tahun dahulu.
Diharap pihak Mesjid At-Tarmizi, dapat memainkan peranan yang lebih agresif dan produktif bagi mengembalikan kegemilangan Islam serta dalam masa yang sama dapat menarik kaum lain untuk turut serta dalam program-program yang akan diadakan nanti. Syabas untuk seluruh ahli jawatankuasa Mesjid At-Tirmizi serta mereka-mereka yang turut berganding tenaga menjayakan program Sambutan Maulidur Rasul ini dengan jayanya.
Wednesday, February 17, 2010
Pakcik Kudin Kembali Kerahmatullah

Pada 14.2.2010 selepas solst subuh di Mesjid At-Tarmizi, Abg Fauzi telah memanggil aku dan memberitahu Pakcik Kudin telah kembali kerahmatullah malam tadi. Hari itu kami sekeluarga tidur dirumah mak. Aku mengambil kesempatan itu untuk pergi menziarahi jenazah Pakcik Kudin. Dengan menggunakan motor Abg Sani, aku ke Surau bersebelahan dengan Flat Kg Pinang. Sempat bersalam dengan Bojet, Khairul dan Lehod, menantu Pakcik Kudin. Lehod memaklumkan, Pakcik Kudin akan dibawa ke Mesjid As-Salam untuk dimandikan dan disembahyangkan. Jenazah akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Kota Damansara. Semasa menunggu di Mesjid As-Salam, aku juga sempat berjumpa Pakcik Zainal, Abg Mail (anak Pakcik Yahya), Abg Hamid (anak Pakcik Ujang) dan ramai lagi yg aku kenal tetapi lupa nama mereka. Lebih kurang pukul 10 pagi solat jenazah telah disempurnakan. Semoga pakcik Kudin akan ditempatkan bersama-sama orang-orang solleh dan sentiasa dalam perlindungan Allah... amin...
Tuesday, February 02, 2010
Keindahan Islam Merentasi Sempadan Agama

Sejarah membuktikan, Muhammad bin Abdullah telah mengarahkan tentera-tenteranya dalam satu peperangan supaya rumah-rumah ibadat jangan diruntuhkan, rahib-rahib, jangan dibunuh, anak-anak dan perempuan jangan dibunuh malah, Muhammad bin Abdullah juga turut menggesa supaya pokok-pokok kurma yang sedang berbuah jangan ditebang.... Kini lihatlah sendiri, ajaran Muhammad bin Abdullah itu telah direalisasikan dalam kepimpinan seorang Ulama yang dapat kita saksikan dengan empat biji mata kita yang masih berfungsi. Inilah keindahan Islam yang keagungannya merentasi batasan agama, bangsa dan negara.
Kisah Muhammad bin Abdullah ini dipetik dari buku tulisan Abdul Hakim Ahmad bertajuk "Muhammad bin Abdullah, Peribadi Seorang Pejuang. Terbitan PTS
Memerangi Kaum Yahudi Bani Qainuqa’ – Bukti Nabi Muhammad pernah bersosial dengan kaum Yahudi yang zalim
Kaum Yahudi Bani Qainuqa adalah merupakan satu kaum yang hidup aman dan makmur bersama-sama orang-orang Islam yang lain. Mereka telah berjanji setia dengan Nabi Muhammad untuk bersama-sama memelihara keamanan Madinah. Namun begitu sifat dendam dan iri hati tetap membara di jiwa mereka dalam diam. Mereka merasa dengki dan iri hati kerana Nabi Muhammad yang keturunan Arab telah mengaku bahawa beliaulah nabi akhir zaman. Bagi kaum Yahudi nabi akhir zaman adalah sepatutnya dari kaum mereka sendiri.
Biarpun begitu mereka tidak berani membuat pertentangan secara terbuka. Ini adalah kerana mereka tahu akan kekuatan tentera Islam. Malah mereka juga sangat kecil jumlahnya dengan jumlah orang-orang Islam yang semakin hari semakin ramai. Maka mereka hanya memendam perasaan benci dan dendam didalam diam. Kaum Yahudi Bani Qainuqa ini merupakan kaum yang sangat pandai dalam bidang pertukangan besi dan mewarna pakaian. Mereka mahir dalam pembuatan baju besi serta peralatan perang. Mereka juga mempunyai pasar mereka sendiri yang dinamakan Pasar Bani Qainuqa. Apabila Nabi Muhammad dapat menguasai Madinah nabi telah menggalakkan orang-orang Islam berniaga. Maka nabi juga telah membina sebuah pasar yang diberi nama Pasar Al-Ansari. Pasar ini dibina bersebelahan dengan Pasar Bani Qainuqa.
Pembinaan pasar Al-Ansari ini telah membuatkan orang-orang Yahudi semakin membenci nabi. Mereka merasa risau pelanggan mereka akan berkurangan. Namun begitu nabi tidak pernah melarang orang-orang Islam membeli belah di kedai orang-orang Yahudi. Malah kaum wanita Islam juga sangat suka membeli barang-barang serta membuat warna pakaian mereka dari Pasar Bani Qainuqa. Keterbukaan nabi itu membuatkan orang-orang Yahudi mengambil kesempatan. Mereka mula melakukan perkara-perkara sumbang sambil menghina Nabi Muhammad.
Kaum Yahudi semakin melampaui batas. Mereka mula berani mengganggu kaum wanita Muslim yang datang berurusan dengan mereka. Suatu hari seorang wanita muslim telah pergi ke Pasar Bani Qainuqa untuk menjual pakaian. Sedang wanita itu berurusan dengan tuan punya kedai tersebut beliau tidak menyedari seorang lelaki Yahudi lain telah memaku pakaiannya pada tempat duduknya. Apabila beliau selesai berurusan, beliau pun bangun dari tempat duduknya. Tiba-tiba pakaiannya telah terkoyak sehingga menampakkan aurat belakangnya. Menyedari auratnya telah terbuka wanita muslim itu lantas menjerit sekuat hati. Melihatkan perlakuan wanita muslim itu, lelaki-lelaki Yahudi yang melakukan perkara tersebut ketawa gembira.
Pada ketika yang sama seorang sahabat Nabi Muhammad juga berada di situ. Beliau sangat marah dengan perlakuan biadap pemuda-pemuda Yahudi tersebut. Beliau lantas memukul pemuda Yahudi yang melakukan perkara hina itu. Akhirnya pemuda Yahudi itu telah menemui ajalnya disitu juga. Melihatkan rakannya telah tidak bernyawa, maka lelaki-lelaki Yahudi yang lain pula telah memukul balas pemuda Islam tersebut. Sahabat nabi juga telah meninggal dunia akibat kecederaan yang teruk.
Peristiwa ini telah diberitahu kepada Nabi Muhammad. Pantas Nabi Muhammad pergi ke Pasar Bani Qainuqa untuk menyuraikan perbalahan. Nabi telah menasihati mereka dengan menyatakan bahawa hendaklah mereka berhati-hati dengan kemurkaan Allah sebagaimana yang telah menimpa kaum Quraish dalam peperangan Badar. Nabi juga menyatakan bahawa beliau adalah merupakan seorang Nabi akhir zaman yang telah diutuskan oleh Allah, seperti yang telah dituliskan di dalam kitab orang-orang Yahudi sendiri.
Tujuan sebenar Nabi Muhammad bukanlah untuk membalas balik perbutan orang-orang Yahudi yang telah membunuh sahabatnya. Beliau hanya mengharapkan orang-orang Yahudi itu menerima agama Islam. Agar mereka selamat dunia dan akhirat. Namun kaum Yahudi tetap dengan kesombongan mereka. Malah mereka menghina nabi dengan mengatakan nabi berperang dengan orang yang tidak pandai berperang. Maksud mereka, tentera Islam yang berperang dalam peperangan Badar bukanlah lawan sebenar. Merekalah yang selayaknya untuk di ajak berperang, iaitu orang-orang Yahudi Bani Qainuqa itu sendiri.
Selepas peristiwa itu Nabi Muhammad yang faham akan tingkahlaku kaum Yahudi yang tidak mahu berbaik-baik, telah mempersiapkan pasukan tenteranya. Kemudian nabi telah mengepung perkampungan Bani Qainuqa selama 15 hari 15 malam. Apabila merasakan keadaan mereka sudah tidak selamat, maka kaum Yahudi itu telah bersetuju untuk menyerah diri. Nabi Muhammad telah bermesyuarat bersama tentera-tenteranya. Keputusan yang diambil ialah semua kaum lelaki Yahudi Bani Qainuqa hendaklah dibunuh. Kaum wanita dan anak-anak mereka hendaklah ditawan serta harta-harta mereka pula dirampas.
Namun oleh kerana desakan dari seorang ketua munafik besar iaitu Abdullah bin Ubai bin Salul yang mempunyai hubungan dengan kaum Yahudi tersebut, nabi telah mengarahkan kaum Yahudi hanya diusir keluar dari Madinah.
Mutiara yang terserlah sinarnya...di sisi Allah

Muhammad bin Abdullah juga adalah seorang anak, pemuda, suami, imam, panglima perang dan hamba Allah yang sangat dimuliakan. Beliau juga menjahit bajunya yang koyak, menampal sepatunya, menjamah kurma, merasa makanan yang sama dimakan oleh orang lain. Makan sedulang bersama hambanya. pakaiannya tidak berjenama. Tiada bezanya antara Muhammad bin Abdullah dengan manusia yang lain.
Dan hari ini ada seorang manusia kerdil disisi Allah yang mengadaptasikan kehidupan Muhammad bin Abdullah. Beliau ialah Tengku Faris Putera. Betapa syahdunya melihat seoang Pemangku Raya menjadi imam solat kepada rakyat tok guru...... semoga inilah titik sejarah peradaban gemilang kembali bermula buat cucu-cucu Mat Selangor. Biar siapa pun kita, sujud tunduk tafakur kejadian bersulam sejarah ini diambil sebagai iktibar...
Friday, January 29, 2010
GEMPARRRR....
Kepala babi dilontar dalam perkarangan dua masjid
Jimadie Shah OthmanJan 27 Jan 2010, 1010:55am
dikemaskini 2.50pm Kepala babi ditemui dilontarkan ke dalam perkarangan dua buah masjid sekitar Jalan Klang Lama hari ini.
Kepala babi berkenaan dijumpai di perkarangan Masjid Jumhuriyah, Taman Datuk Harun di Petaling Jaya dan Masjid Al-Imam Al-Tirmizi, Taman Seri Sentosa, Jalan Klang Lama.
Insiden itu merupakan yang terbaru perbuatan merosak dan mencemarkan rumah-rumat ibadat sepanjang tiga minggu lalu, yang membabitkan 11 gereja, sebuah kuil Sikh, sebuah masjid dan dua surau.
Serangan ini dipercayai ada kaitan dengan keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember lalu yang membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah sebagai terjemahaan untuk 'God'.
Menurut saksi, dua kepala babi dijumpai oleh jemaah di perkarangan masjid ketika datang hendak menunaikan solat Subuh pada jam 5.30 pagi.
Selain kepala babi, kepingan wang kertas juga ditemui ditaburkan di di situ.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan pegawainya datang untuk menyiasat kawasan kejadian.
Wang juga dijumpai bertaburan
Sementara itu, satu beg plastik yang berisi dua kepala babi hutan di temui di tempat letak kereta Masjid Al-Imam Al-Tirmizi oleh seoang penduduk, Sharif Shaari, 57, yang datang pada jam 5.45 pagi tadi untuk mengerjakan solat Subuh.
Sharif, seorang peniaga, bersama seorang kawannya ternampak beg plastik itu tetapi tidak menyangka ia berisi kepala babi, lalu mereka terus masuk ke masjid untuk mengerjakan solat.Selepas mengerja solat Subuh, mereka keluar semula untuk memeriksa beg tersebut dan terkejut apabila mendapati ia mengandungi dua kepala babi hutan.
Mereka juga ternampak kepingan wang kertas ditaburkan di situ. Ia termasuk sekeping wang RM1, RM5 dan RM10 - kesemunya bernilai kira-kira RM35.
Mereka kemudian terus masuk semula ke masjid dan memaklumkan perkara itu kepada imam masjid berkenaan, Zulkifli mohamad.Seorang daripada mereka menelefon pihak polis yang tiba kira-kira 6.40 pagi tadi.
Bungkusan lutsinar
Manakala di Masjid Jumhuriyah Taman Datuk Harun, Petaling Jaya - berdekatan dengan lebuh raya Pantai Baharu (NPE) - terdapat dua kepala babi hutan ditemui di perkarangan masjid berdekatan di pintu belakang kira-kira jam 6 pagi tadi oleh anak kariah.Jarak antara kedua-dua masjid tersebut adalah sejauh 3km.
Saksi kejadian, Mohd Hilmi Bakri, 20, seorang pelajar berkata ketika beliau ke masjid berkenaan untuk menunaikan solat Subuh, beliau ternampak kira-kira 20 orang sedang berkerumun melihat sebuah bungkusan lutsinar.Berdekatan dengan bungkusan itu juga terdapat 30 wang kertas RM1. Mereka membiarkannya kerana menyangka bungkusan mengandungi bayi yag dibuang.
Kemudian, seorang pegawai masjid menghubungi pihak polis kira-kira jam 6.30 pagi. Dua anggota polis tiba dan membuka bungkusan tersebut, dan mendapati ia berisi kepala babi hutan.Selepas itu, dua kereta peronda polis datang dan mengambil kepala babi hutan itu kira kira jam 7.30 pagi tadi.Sementara itu, timbalan nazir masjid berkenaan, Hasbullah Zainal berkata beliau kesal dengan kejadiaan tersebut yang tidak pernah terjadi sebelum ini.Beliau juga meminta anggota kariah supaya bertenang dan menyerahkannya kepada pihak keselamatan untuk menyiasat kejadian itu.
Memburu dari mana datangnya kepala babi
Salhan K AhmadJan 28, 105:00pm
Kepala babi hutan yang ditemui di dua masjid di Kuala Lumpur dan Petaling Jaya semalam mungkin diperolehi daripada satu sumber ternakan haiwan tersebut, menurut seorang imam masjid terlibat.
Menurut ketua imam Masjid Al-Imam Al-Tirmizi di Taman Sri Sentosa, Abu Bakar Yaakob babi berkenaan mungkin diperolehi daripada ladang ternakan yang terdapat di Banting atau Semenyih."Babi hutan ini mungkin yang dipelihara di ladang itu. Mungkin saja, kita tak tahu betul atau tidak," katanya yang mendapat maklumat berkenaan melalui laporan akhbar.Ketika ditemui Malaysiakini di masjid tersebut hari ini, Abu Bakar bagaimanapun tidak dapat memastikan tarikh dan keluaran akhbar yang dimaksudkannya itu."
Babi hutan ini dibela untuk pasaran makanan eksotik," katanya lagi dan menambah terdapat beberapa restoran yang menyediakan hidangan daripada haiwan seperti itu di kawasan berkenaan.Abu Bakar juga berkata pihak yang bertanggungjawab meletakkan kepala haiwan berkenaan di perkarangan masjid mungkin merancangnya dengan rapi kerana kegiatan mereka sukar dijejaki."Kita tengok kerja mereka ini sangat rapi, macam sudah dirancang. Di masjid (Masjid Jumhuriyah, Taman Datuk Harun, Petaling Jaya) pun seperti itu juga. "Setakat ini kita masih belum boleh agak siapa punya kerja sebenarnya," katanya lagi yang tidak mahu membuat sebarang tuduhan liar agar tidak mengganggu siasatan polis.
Selitkan nasihat pada majlis tazkirahDitanya mengenai pendekatan yang diambil bagi meredakan kebimbangan ahli kariah masjid berkenaan, beliau berkata akan menyelitkan nasihat dalam majlis tazkirah yang dianjurkan."Kita juga akan nasihatkan para penceramah agama di masjid ini supaya tidak menimbulkan prasangka atau tuduhan-tuduhan kepada mana-mana pihak atas kejadian yang berlaku," katanya lagi.
Sementara itu, seorang lagi imam masjid tersebut, Zulkifli Mohamad berkata masjid itu kini sedang mengambil langkah untuk meningkatkan tahap keselamatan bagi mengelakkan kejadian sama berulang."Kita bertemu dengan pengarah JAWI semalam dan beliau memberi reaksi positif untuk tempatkan pengawal keselamatan di masjid ini."Pengawal ini untuk berkawal di waktu malam sahaja. Buat masa ini, polis juga beritahu akan tingkatkan rondaan di kawasan ini," katanya.
Kepala babi hutan mungkin sisa buruanSementara itu, seorang pemburu pula berkata kepala babi berkenaan juga mungkin diperolehi daripada sisa buruan.
Beliau yang hanya mahu dikenali sebagai Loo menjelaskan, walaupun pemburuan dan penjualan babi hutan memerlukan lesen, bahagian-bahagian badan binatang itu tidak sukar untuk diperolehi.Tambahnya, yang berpengalaman memburu babi hutan selama 20 tahun, pemburu lazimnya membuang kepala, perut dan belulang selepas binatang itu ditembak.Katanya, bahagian-bahagian yang tidak dikehendaki itu, biasanya dibiarkan di hutan untuk dijadikan makanan binatang liar lain, ataupun diletakkan di dalam beg plastik dan dibuang di kawasan berdekatan.Tambahnya, lokasi pemburuan haiwan itu termasuk di Hulu Langat, Hulu Klang dan juga Puchong.
Babi peliharaan mudah dikenali
Sementara itu, Pengerusi Persekutuan Persatuan Penternak Malaysia (FLFAM), Beh Kin Hee berkata, babi hutan digunakan pada kes pencemaran masjid semalam mungkin kerana jika babi peliharaan digunakan ia mudah dikenali.
Beh menjelaskan babi dari satu-satu ladang itu boleh dikenal pasti melalui tanda yang dilekatkan di telinga binatang itu ketika ia berumur satu minggu.
Jimadie Shah OthmanJan 27 Jan 2010, 1010:55am
dikemaskini 2.50pm Kepala babi ditemui dilontarkan ke dalam perkarangan dua buah masjid sekitar Jalan Klang Lama hari ini.
Kepala babi berkenaan dijumpai di perkarangan Masjid Jumhuriyah, Taman Datuk Harun di Petaling Jaya dan Masjid Al-Imam Al-Tirmizi, Taman Seri Sentosa, Jalan Klang Lama.
Insiden itu merupakan yang terbaru perbuatan merosak dan mencemarkan rumah-rumat ibadat sepanjang tiga minggu lalu, yang membabitkan 11 gereja, sebuah kuil Sikh, sebuah masjid dan dua surau.
Serangan ini dipercayai ada kaitan dengan keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember lalu yang membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah Allah sebagai terjemahaan untuk 'God'.
Menurut saksi, dua kepala babi dijumpai oleh jemaah di perkarangan masjid ketika datang hendak menunaikan solat Subuh pada jam 5.30 pagi.
Selain kepala babi, kepingan wang kertas juga ditemui ditaburkan di di situ.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan dan pegawainya datang untuk menyiasat kawasan kejadian.
Wang juga dijumpai bertaburan
Sementara itu, satu beg plastik yang berisi dua kepala babi hutan di temui di tempat letak kereta Masjid Al-Imam Al-Tirmizi oleh seoang penduduk, Sharif Shaari, 57, yang datang pada jam 5.45 pagi tadi untuk mengerjakan solat Subuh.
Sharif, seorang peniaga, bersama seorang kawannya ternampak beg plastik itu tetapi tidak menyangka ia berisi kepala babi, lalu mereka terus masuk ke masjid untuk mengerjakan solat.Selepas mengerja solat Subuh, mereka keluar semula untuk memeriksa beg tersebut dan terkejut apabila mendapati ia mengandungi dua kepala babi hutan.
Mereka juga ternampak kepingan wang kertas ditaburkan di situ. Ia termasuk sekeping wang RM1, RM5 dan RM10 - kesemunya bernilai kira-kira RM35.
Mereka kemudian terus masuk semula ke masjid dan memaklumkan perkara itu kepada imam masjid berkenaan, Zulkifli mohamad.Seorang daripada mereka menelefon pihak polis yang tiba kira-kira 6.40 pagi tadi.
Bungkusan lutsinar
Manakala di Masjid Jumhuriyah Taman Datuk Harun, Petaling Jaya - berdekatan dengan lebuh raya Pantai Baharu (NPE) - terdapat dua kepala babi hutan ditemui di perkarangan masjid berdekatan di pintu belakang kira-kira jam 6 pagi tadi oleh anak kariah.Jarak antara kedua-dua masjid tersebut adalah sejauh 3km.
Saksi kejadian, Mohd Hilmi Bakri, 20, seorang pelajar berkata ketika beliau ke masjid berkenaan untuk menunaikan solat Subuh, beliau ternampak kira-kira 20 orang sedang berkerumun melihat sebuah bungkusan lutsinar.Berdekatan dengan bungkusan itu juga terdapat 30 wang kertas RM1. Mereka membiarkannya kerana menyangka bungkusan mengandungi bayi yag dibuang.
Kemudian, seorang pegawai masjid menghubungi pihak polis kira-kira jam 6.30 pagi. Dua anggota polis tiba dan membuka bungkusan tersebut, dan mendapati ia berisi kepala babi hutan.Selepas itu, dua kereta peronda polis datang dan mengambil kepala babi hutan itu kira kira jam 7.30 pagi tadi.Sementara itu, timbalan nazir masjid berkenaan, Hasbullah Zainal berkata beliau kesal dengan kejadiaan tersebut yang tidak pernah terjadi sebelum ini.Beliau juga meminta anggota kariah supaya bertenang dan menyerahkannya kepada pihak keselamatan untuk menyiasat kejadian itu.
Memburu dari mana datangnya kepala babi
Salhan K AhmadJan 28, 105:00pm
Kepala babi hutan yang ditemui di dua masjid di Kuala Lumpur dan Petaling Jaya semalam mungkin diperolehi daripada satu sumber ternakan haiwan tersebut, menurut seorang imam masjid terlibat.
Menurut ketua imam Masjid Al-Imam Al-Tirmizi di Taman Sri Sentosa, Abu Bakar Yaakob babi berkenaan mungkin diperolehi daripada ladang ternakan yang terdapat di Banting atau Semenyih."Babi hutan ini mungkin yang dipelihara di ladang itu. Mungkin saja, kita tak tahu betul atau tidak," katanya yang mendapat maklumat berkenaan melalui laporan akhbar.Ketika ditemui Malaysiakini di masjid tersebut hari ini, Abu Bakar bagaimanapun tidak dapat memastikan tarikh dan keluaran akhbar yang dimaksudkannya itu."
Babi hutan ini dibela untuk pasaran makanan eksotik," katanya lagi dan menambah terdapat beberapa restoran yang menyediakan hidangan daripada haiwan seperti itu di kawasan berkenaan.Abu Bakar juga berkata pihak yang bertanggungjawab meletakkan kepala haiwan berkenaan di perkarangan masjid mungkin merancangnya dengan rapi kerana kegiatan mereka sukar dijejaki."Kita tengok kerja mereka ini sangat rapi, macam sudah dirancang. Di masjid (Masjid Jumhuriyah, Taman Datuk Harun, Petaling Jaya) pun seperti itu juga. "Setakat ini kita masih belum boleh agak siapa punya kerja sebenarnya," katanya lagi yang tidak mahu membuat sebarang tuduhan liar agar tidak mengganggu siasatan polis.
Selitkan nasihat pada majlis tazkirahDitanya mengenai pendekatan yang diambil bagi meredakan kebimbangan ahli kariah masjid berkenaan, beliau berkata akan menyelitkan nasihat dalam majlis tazkirah yang dianjurkan."Kita juga akan nasihatkan para penceramah agama di masjid ini supaya tidak menimbulkan prasangka atau tuduhan-tuduhan kepada mana-mana pihak atas kejadian yang berlaku," katanya lagi.
Sementara itu, seorang lagi imam masjid tersebut, Zulkifli Mohamad berkata masjid itu kini sedang mengambil langkah untuk meningkatkan tahap keselamatan bagi mengelakkan kejadian sama berulang."Kita bertemu dengan pengarah JAWI semalam dan beliau memberi reaksi positif untuk tempatkan pengawal keselamatan di masjid ini."Pengawal ini untuk berkawal di waktu malam sahaja. Buat masa ini, polis juga beritahu akan tingkatkan rondaan di kawasan ini," katanya.
Kepala babi hutan mungkin sisa buruanSementara itu, seorang pemburu pula berkata kepala babi berkenaan juga mungkin diperolehi daripada sisa buruan.
Beliau yang hanya mahu dikenali sebagai Loo menjelaskan, walaupun pemburuan dan penjualan babi hutan memerlukan lesen, bahagian-bahagian badan binatang itu tidak sukar untuk diperolehi.Tambahnya, yang berpengalaman memburu babi hutan selama 20 tahun, pemburu lazimnya membuang kepala, perut dan belulang selepas binatang itu ditembak.Katanya, bahagian-bahagian yang tidak dikehendaki itu, biasanya dibiarkan di hutan untuk dijadikan makanan binatang liar lain, ataupun diletakkan di dalam beg plastik dan dibuang di kawasan berdekatan.Tambahnya, lokasi pemburuan haiwan itu termasuk di Hulu Langat, Hulu Klang dan juga Puchong.
Babi peliharaan mudah dikenali
Sementara itu, Pengerusi Persekutuan Persatuan Penternak Malaysia (FLFAM), Beh Kin Hee berkata, babi hutan digunakan pada kes pencemaran masjid semalam mungkin kerana jika babi peliharaan digunakan ia mudah dikenali.
Beh menjelaskan babi dari satu-satu ladang itu boleh dikenal pasti melalui tanda yang dilekatkan di telinga binatang itu ketika ia berumur satu minggu.
KEPALA BABI BETOi ORANG YANG BUAT....
(Artikel ini dipetik dari blog http://www.ustazamin.com/2010/01/sekilas-33-isu-kepala-babi-di-masjid.html)
Sekilas 33 – Isu Kepala Babi di Masjid, memahami cara berfikir
Rabu 27 Januari 2010, jam 6.30 pagi, kepala babi hutan yang dibungkus dalam empat beg plastik beras ditemui di perkarangan Masjid Jumhuriyah, Taman Datuk Haron dan di hadapan pintu masuk ke perkarangan Masjid Al Imam Al Tirmizi, Taman Sri Sentosa.
Seingat saya, ini kali kedua perkara seperti ini berlaku. Pertama kali ialah di surau Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya pada 16 Januari 2009 menjelang pilihanraya kampus.
Saya tidak mahu mengupas siapakah yang melakukan perkara ini, tapi saya ingin mengupas dari sudut memahami cara berfikir orang yang terlibat melakukan perkara ini.
Orang yang melakukan perkara ini sudah tentu mempunyai doktrin yang kuat untuk dia melakukan perkara ini.
Ada dua kemungkinan kejadian meletakkan kepala babi hutan di masjid ini.
1. Dilakukan oleh orang kafir
2. Dilakukan oleh orang Islam sendiri.
Perbahasan pertama ialah jika ia dilakukan oleh orang kafir.
Jika peristiwa meletakkan kepada babi ini dilakukan oleh orang kafir, maka kita tidak hairan kerana memang orang kafir sikapnya tidak akan senang dengan Islam. Allah swt menyebutkan di dalam al-Quran:-
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka (surah al-Baqarah ayat 120)
Allah sendiri mengingatkan kepada kita bahawa orang kafir tidak akan redha dengan kita hinggalah kita mengalah dan mengikut mereka.
Oleh kerana Allah telah ingatkan, maka, jika kes kepala babi ini dilakukan oleh orang kafir, kita tidak begitu terkejut, memang sikap mereka selalu menunjukkan permusuhan.
Jadi, untuk apa marahkan mereka, marahkanlah diri yang tidak bersatu hingga boleh diperlakukan demikian, marahkan diri hingga orang kafir boleh memperkotak katikkan kita demikian.
Dari segi, siyasah syariyyah, jika mereka tertangkap dan terbukti melalui qarinah (sabitan bukti), maka menurut siyasah syariyyah (ilmu politik Islam) orang itu perlulah dihukum. Ia jatuh kepada pemerintah untuk menghukum menurut kebijaksanaannya. Ia perlu dihukum untuk menjaga keharmonian sesebuah masyarakat.
Dan bagi diri kita pula, tingkatkan kesatuan agar Allah letakkan rasa hormat orang kafir pada umat Islam.
Perbahasan kedua ialah jika ia dilakukan oleh orang Islam sendiri.
Kita mungkin terfikir, adakah orang Islam yang tergamak melakukan seperti ini? Sebenarnya ada, jika mereka melihat perbuatan itu melalui cara Siyasah Syariyyah.
Ada dua golongan orang yang cuba berfatwa menurut siyasah syariyyah (ilmu politik Islam).
1. Golongan pertama ialah golongan yang berfatwa secara keras, boleh buat apa sahaja asalkan umat Islam sedar, boleh buat apa sahaja asalkan kebaikan menyebelah kepada Islam.
Orang yang berfatwa seperti ini boleh melakukan apa sahaja asalkan ia boleh memberi kebaikan untuk umat Islam atau kebaikan itu untuk sesetengah golongan.
Mereka boleh buat apa sahaja hingga yang lebih teruk dari meletakkan kepala babi di masjid dan surau. Mereka boleh berfatwa hingga membunuh di atas nama agama jika perlu.
2. Golongan kedua ialah golongan yang berfatwa secara sederhana, iaitu seseorang itu boleh melakukan apa sahaja asalkan tidak melanggar syarak kerana matlamat tidak menghalalkan cara.
Golongan kedua ini menolak fatwa golongan pertama. Mereka akan berpegang bahawa walaupun untuk kebaikan Islam, tetapi ia mestilah selaras dengan syarak dengan melihat kepada budaya setempat. Mereka akan mengutamakan menolak keburukan. Mereka akan lebih mengutamakan memelihara kebaikan dari menimbulkan kemudaratan.
Dalam kes meletakkan kepala babi ini di masjid, jika ia dilakukan oleh orang Islam, sudah tentu mereka adalah dari golongan yang pertama. Fatwa mereka lebih keras dan kurang memerhatikan keadaan sekeliling. Mereka akan bertentangan dengan golongan kedua.
Secara peribadi, saya memilih pendekatan kedua iaitu matlamat tidak menghalalkan cara. Jika ingin membuat sesuatu untuk kepentingan Islam dan Umatnya, ia mestilah tetap di dalam lingkungan syarak.
Kita tidak boleh mencemarkan rumah Allah walau apa pun alasannya.
Saya yakin, ramai ustaz di Malaysia juga mengambil pendekatan kedua di dalam pandangan mereka melalui fatwa Siyasah Syariyyah.
Jika kes kepala babi ini dilakukan oleh orang kafir, maka mereka perlu dihukum dengan beratnya kerana telah mula berani mencabar umat Islam hingga ke tahap ini,
Tetapi, jika ia dilakukan oleh orang Islam, ini bermakna, telah ada para ustaz di Malaysia yang mula berfatwa dengan membawa pendekatan pertama.
Ini memberi petanda, akan banyak lagi fatwa yang keras yang akan dikeluarkan dan akan ada yang mentaatinya.
Bagi kita orang awam, berhati-hati di dalam berguru, kerana di belakang orang yang hebat, ada guru yang hebat dan di belakang orang yang jahat juga ada guru yang jahat. Ibarat kata pepatah Melayu,
Berburu ke padang datar dapat rusa belang kaki, berguru kepala ajar ibarat bunga kembang tak jadi.
“Sekilas Itu Realiti, Realiti Itu Kehidupan”
Al-Faqir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
28 Januari 2010 jam 1.50 pagi
Rabu 27 Januari 2010, jam 6.30 pagi, kepala babi hutan yang dibungkus dalam empat beg plastik beras ditemui di perkarangan Masjid Jumhuriyah, Taman Datuk Haron dan di hadapan pintu masuk ke perkarangan Masjid Al Imam Al Tirmizi, Taman Sri Sentosa.
Seingat saya, ini kali kedua perkara seperti ini berlaku. Pertama kali ialah di surau Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya pada 16 Januari 2009 menjelang pilihanraya kampus.
Saya tidak mahu mengupas siapakah yang melakukan perkara ini, tapi saya ingin mengupas dari sudut memahami cara berfikir orang yang terlibat melakukan perkara ini.
Orang yang melakukan perkara ini sudah tentu mempunyai doktrin yang kuat untuk dia melakukan perkara ini.
Ada dua kemungkinan kejadian meletakkan kepala babi hutan di masjid ini.
1. Dilakukan oleh orang kafir
2. Dilakukan oleh orang Islam sendiri.
Perbahasan pertama ialah jika ia dilakukan oleh orang kafir.
Jika peristiwa meletakkan kepada babi ini dilakukan oleh orang kafir, maka kita tidak hairan kerana memang orang kafir sikapnya tidak akan senang dengan Islam. Allah swt menyebutkan di dalam al-Quran:-
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka (surah al-Baqarah ayat 120)
Allah sendiri mengingatkan kepada kita bahawa orang kafir tidak akan redha dengan kita hinggalah kita mengalah dan mengikut mereka.
Oleh kerana Allah telah ingatkan, maka, jika kes kepala babi ini dilakukan oleh orang kafir, kita tidak begitu terkejut, memang sikap mereka selalu menunjukkan permusuhan.
Jadi, untuk apa marahkan mereka, marahkanlah diri yang tidak bersatu hingga boleh diperlakukan demikian, marahkan diri hingga orang kafir boleh memperkotak katikkan kita demikian.
Dari segi, siyasah syariyyah, jika mereka tertangkap dan terbukti melalui qarinah (sabitan bukti), maka menurut siyasah syariyyah (ilmu politik Islam) orang itu perlulah dihukum. Ia jatuh kepada pemerintah untuk menghukum menurut kebijaksanaannya. Ia perlu dihukum untuk menjaga keharmonian sesebuah masyarakat.
Dan bagi diri kita pula, tingkatkan kesatuan agar Allah letakkan rasa hormat orang kafir pada umat Islam.
Perbahasan kedua ialah jika ia dilakukan oleh orang Islam sendiri.
Kita mungkin terfikir, adakah orang Islam yang tergamak melakukan seperti ini? Sebenarnya ada, jika mereka melihat perbuatan itu melalui cara Siyasah Syariyyah.
Ada dua golongan orang yang cuba berfatwa menurut siyasah syariyyah (ilmu politik Islam).
1. Golongan pertama ialah golongan yang berfatwa secara keras, boleh buat apa sahaja asalkan umat Islam sedar, boleh buat apa sahaja asalkan kebaikan menyebelah kepada Islam.
Orang yang berfatwa seperti ini boleh melakukan apa sahaja asalkan ia boleh memberi kebaikan untuk umat Islam atau kebaikan itu untuk sesetengah golongan.
Mereka boleh buat apa sahaja hingga yang lebih teruk dari meletakkan kepala babi di masjid dan surau. Mereka boleh berfatwa hingga membunuh di atas nama agama jika perlu.
2. Golongan kedua ialah golongan yang berfatwa secara sederhana, iaitu seseorang itu boleh melakukan apa sahaja asalkan tidak melanggar syarak kerana matlamat tidak menghalalkan cara.
Golongan kedua ini menolak fatwa golongan pertama. Mereka akan berpegang bahawa walaupun untuk kebaikan Islam, tetapi ia mestilah selaras dengan syarak dengan melihat kepada budaya setempat. Mereka akan mengutamakan menolak keburukan. Mereka akan lebih mengutamakan memelihara kebaikan dari menimbulkan kemudaratan.
Dalam kes meletakkan kepala babi ini di masjid, jika ia dilakukan oleh orang Islam, sudah tentu mereka adalah dari golongan yang pertama. Fatwa mereka lebih keras dan kurang memerhatikan keadaan sekeliling. Mereka akan bertentangan dengan golongan kedua.
Secara peribadi, saya memilih pendekatan kedua iaitu matlamat tidak menghalalkan cara. Jika ingin membuat sesuatu untuk kepentingan Islam dan Umatnya, ia mestilah tetap di dalam lingkungan syarak.
Kita tidak boleh mencemarkan rumah Allah walau apa pun alasannya.
Saya yakin, ramai ustaz di Malaysia juga mengambil pendekatan kedua di dalam pandangan mereka melalui fatwa Siyasah Syariyyah.
Jika kes kepala babi ini dilakukan oleh orang kafir, maka mereka perlu dihukum dengan beratnya kerana telah mula berani mencabar umat Islam hingga ke tahap ini,
Tetapi, jika ia dilakukan oleh orang Islam, ini bermakna, telah ada para ustaz di Malaysia yang mula berfatwa dengan membawa pendekatan pertama.
Ini memberi petanda, akan banyak lagi fatwa yang keras yang akan dikeluarkan dan akan ada yang mentaatinya.
Bagi kita orang awam, berhati-hati di dalam berguru, kerana di belakang orang yang hebat, ada guru yang hebat dan di belakang orang yang jahat juga ada guru yang jahat. Ibarat kata pepatah Melayu,
Berburu ke padang datar dapat rusa belang kaki, berguru kepala ajar ibarat bunga kembang tak jadi.
“Sekilas Itu Realiti, Realiti Itu Kehidupan”
Al-Faqir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
28 Januari 2010 jam 1.50 pagi
Wednesday, October 14, 2009
Tuesday, September 29, 2009
7 Syawal 1430, 26 September 2009, Alhamdullah dapat sekali lagi menziarahi Mat Selangor.
Syukur juga kerana dapat melaksanakan niat untuk ziarah Kubur Mak Ngah Noraini Shafie dan Tok Aji. Sempat juga mengimbau kenangan dengan anak-anak tentang mereka bertiga. Semoga Allah menempatkan mereka bersama orang-orang di Redhai Allah. Amin... Al-Fatihah..

Di sinilah tempat Mat Selangor desemadikan

Noraini binti Shafie
Lahir 4.3.1959
Kembali ke Rahmatullah 24.7.2001
Bersamaan 3 Jamadil Awal 1422
Semoga dicucuri Rahmat keatas Rohnya
Amin





Kilang Vitagen terbakar 6.9.2009
Berada betul-betul dihadapan
Tanah Perkuburan Seksyen 14
Petaling Jaya


Hajjah A'ishah binti haji Idris
Kembali Kerahmatullah Ta'ala
Pada 23.4.1985
Bersamaan 3 Syaban 1405

Aku teringin sangat nak tahu,
Siapakah orangnya yang telah
mengukir tulisan ini ?
Mungkin Pak Usu Yunus ada
jawapannya....
Syukur juga kerana dapat melaksanakan niat untuk ziarah Kubur Mak Ngah Noraini Shafie dan Tok Aji. Sempat juga mengimbau kenangan dengan anak-anak tentang mereka bertiga. Semoga Allah menempatkan mereka bersama orang-orang di Redhai Allah. Amin... Al-Fatihah..
Di sinilah tempat Mat Selangor desemadikan
Lahir 4.3.1959
Kembali ke Rahmatullah 24.7.2001
Bersamaan 3 Jamadil Awal 1422
Semoga dicucuri Rahmat keatas Rohnya
Amin
Kilang Vitagen terbakar 6.9.2009
Berada betul-betul dihadapan
Tanah Perkuburan Seksyen 14
Petaling Jaya
Hajjah A'ishah binti haji Idris
Kembali Kerahmatullah Ta'ala
Pada 23.4.1985
Bersamaan 3 Syaban 1405
Aku teringin sangat nak tahu,
Siapakah orangnya yang telah
mengukir tulisan ini ?
Mungkin Pak Usu Yunus ada
jawapannya....
"AL-FATIHAH, HAJJAH A'ISHAH"
Subscribe to:
Posts (Atom)