Islamic Widget

Friday, March 23, 2012

Tips Sempoi Menggunakan Tasbih

Assalamua’laikum,




Tips Sempoi Menggunakan Tasbih…

Pengalaman ketika berada di Mekah menjadikan saya begitu kecanduan tasbih. Minggu pertama sahaja saya sudah ada 2/3 tasbih. Tidak ada perasaan ria’ ketika di sana. Hampir semua jemaah haji memegang tasbih. Hatta polis, pemandu bas dan pekerja ‘cleaner’ juga menggunakan tasbih. Ianya sudah membudaya sejak sekian lama di dua Tanah Haram itu.

Kembali ke tanah air, tasbih dah tak tahu kat mana diletakkan. Semuanya kembali kepada asal. Puncanya, memegang tasbih bukan budaya di sini….mungkin takut ria’, ujub dan sebagainya. Apa lagi hendak menggunakan tasbih berdigit. Bunyinya sahaja ‘clik’ ‘clak’ sudah ada orang yang jelling-jeling kat kita….

Tasbih sudah menjadi hiasan di dinding, cermin kereta dan disimpan untuk koleksi….hampir tidak digunakan langsung. So pesan saya, sapa-sapa yg nak pegi haji nanti, jangan hadiahkan tasbih, fikirkanlah hadiah yg lebih bermanfaat untuk sipenerima dan pemberi.

Tips sempoi saya menggunakan tasbih ialah;

1. Ambil mana-mana tasbih

2. Jumlahkan hanya sebelas (11) biji sahaja

3. Jalinkan manik-manik tasbih tersebut

4. Ikatkan kesemuanya dan tidak perlu ada penanda berbulu (ini bermakna jika anda menggunakan tasbih tersebut, anda akan terus bertasbih sehingga anda berhenti. Tidak perlu membilang jumlah berapa banyak yang telah anda tasbihkan….(buat amal pun kena berkira ke? sorry…terlepas)

5. Apabila siap, anda dapati tasbih anda lebih kecil

6. Ianya mudah untuk dimasukkan kedalam kocek seluar dan boleh dibawa kemana-mana

7. Tidak seperti tasbih yang berjumlah 33 dan 100 biji. Terjuntai panjang…nampak lah pulak ria’nya…

Selamat mencuba…..semoga Naungan Allah bersama kita diketika tidak ada naungan selain dari naunganNya….amin.

Wassalam

Paklang

p/s Hendak seribu saya….

No comments: